شناسه : 29395
نویسنده : استان اردبیل
عکس
دادگستری
رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل خبرداد:

رسیدگی به ۴3۰هزار پرونده در سال گذشته / شورای حل اختلاف اردبیل پنجمین استان برتر کشور است

رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل از کاهش زمان رسیدگی به پرنده های قضایی در استان اردبیل خبرداد و گفت: دستگاه قضایی استان اردبیل در مجموع اقدامات و ارائه خدمات به مردم از لحاظ رتبه بندی ، جزو استان های مطرح کشور است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان استان اردبیل، 

حجت‌الاسلام حسین کثیرلو  رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به‌مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد،به تشریح فعالیت های دستگاه قضایی استان اردبیل در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال گذشته در دادگستری استان در شعبات دادسرا ، شورای حل اختلاف، محاکم حقوقی و تجدید نظر  به ۴۱۰ هزار پرونده رسیدگی شده است که دادگستری استان  در راستای کاهش اطاله دادرسی توانسته است زمان رسیدگی به پرونده ها را ۲۶ درصد کاهش داده و از ۶۰ روز به ۴۴ روز برساند.

وی از کاهش ورودی پرونده ها به دادگستری به عنوان یکی از اولویت های دستگاه قضایی استان نام برد و گفت: در این راستا توسعه حل اختلاف استان توانسته اقدامات بسیاری خوبی داشته  و موفق به کسب رتبه ۵ کشوری در حوزه های مختلف شده است.

وی صدور آرای متقن، قوی  و مستدل را از برنامه های جدی دادگستری ذکر کرد  و گفت: تلاش می شود در سریعترین زمان ممکن عادلاته ترین تصمیم گرفته شده  و رای برای پرونده صادر شود.

رئیس کل دادگستری استان اظهار داشت: در سال گذشته به ۲۶۵۰ پرونده در ماده ۴۷۷ آیین دادرسی کیفری رسیدگی شده است که 80 پرونده واجد شرایط رسیدگی مجدد به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

وی همچنین در خصوص عملکرد شورای حفظ حقوق بیت المال با اعلام اینکه  تمام اراضی ملی و منابع طبیعی استان  به مساحات 956 هزار هکتار معادل 55 درصد مساحت کل استان در سامانه  کادستر جانمایی شده و سند تک برگی صادر شده است اظهار داشت: در سال گذشته ۱۱۰۰ هکتار از اراضی غصب شده به بیت المال اعاده شده  و ۶۸۶ مورد مستحدثات غیر قانونی در مساحتی به میزان ۲۵ هکتار قلع و قمع شده است.

رئیس شورای قضایی استان در ادامه اقدام بر اساس سند تحول قضایی را از دیگر اولویت های مهم دستگاه قضایی استان بر شمرد و خاطر نشان کرد: تلاش برای روز آمدی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای خدمت رسانی به مردم در سریعترین زمان ممکن و با کمترین هزینه ها از مهم ترین برنامه های تشکیلات قضایی استان است، بر همین اساس دادگستری استان توانسته است ۹۶ درصد ابلاغ ها را به صورت الکترونیکی انجام دهد و دادرسی های الکترونیکی برای زندانیان در بین محاکم و  اداره کل زندان ها اجرا نماید.

وی توجه بیش از پیش به مقوله پیشگیری از وقوع جرم، ترویج فرهنگ قانون مداری، کاهش جمعیت کیفری، حمایت از شعار سال، اهتمام به دفاع از حقوق عامه و مبارزه جدی و قاطع با مفاسد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و اداری را از دیگر برنامه های دادگستری استان بر شمرد.

 

رئیس شورای قضایی استان، تعیین تکلیف پروندهای مسن و کسب رتبه ۳ کشوری در این خصوص، رسیدگی به درخواست ها و مشکلات حقوقی ۱۵ هزار نفر از مراجعین به صورت حضوری و چهره به چهره با مردم  به صورت روزانه توسط مسئولان قضایی استان،کاهش جمعیت کیفری زندان های استان که رتبه اول کشوری را کسب نموده  و نیز رتبه اول کشوری در استفاده از پابند الکترونیکی در اسفند ماه گذشته و همچنین آزادی 460 نفر از محکومان جرایم مالی و غیر عمد با مبلغ محکومیت 4 ونیم میلیارد تومان توسط خیرین و ستاد دیه استان از دیگر اقدامات تشکیلات قضایی استان برشمرد.

وی در پایان با مطلوب ارزیابی کردن عملکرد دستگاه قضایی استان گفت: طبق ارزیابی های صورت گرفته از مرکز، دادگستری استان رتبه 7 کشوری در شاخص های مختلف ارزیابی را کسب نموده است که تلاش های شبانه روزی و جهاد گونه برای ارتقای رتبه های کشوری دادگستری استان به جد ادامه دارد.

 

انتهای پیام/ج

 

 

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.