شناسه : 28006
نویسنده : استان اردبیل
عکس
رئیس کل دادگستری استان اردبیل:

آیین افتتاح هیأت صلح مردمی ستاد صبر استان اردبیل

رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: ترویج فرهنگ صلح و سازش و بخشش در جامعه برکات بسیار زیادی دارد و در هر جامعه‌ای که آرامش و صلح برقرار باشد شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی و اختلافات خواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان استان اردبیل، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین کثیرلو در آیین افتتاحیه هیأت صلح مردمی ستادصبر استان اردبیل که در امامزاده سیدصدرالدین اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: فرهنگ صلح و سازش در آموزه‌های دینی و آیات و روایات دین اسلام مورد تاکید بوده و ایثارگری و از خودگذشتگی رزمندگان و شهدا در هشت سال دفاع مقدس نمونه بارزی بوده‌اند و از همین رو باید این فرهنگ حسنه در جامعه ما بیش از گذشته رواج یابد.

وی افزود: سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار پرونده در دادگستری اردبیل رسیدگی شده و علاوه برآن نیز ۱۰۰ هزار پرونده در شورای حل اختلاف استان مورد بررسی قرار گرفته و این حجم از پرونده‌های قضایی در استان حسینی و ولایی اردبیل دور از انتظار است.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۲ هزار زندانی در استان اردبیل وجود دارد که این موضوع زیبنده این استان نبوده و از آنجایی که بسیاری از پرونده‌های قضایی به دلایل بسیار کوچک و پیش پا افتاده تشکیل می‌شود؛ لزوم ترویج فرهنگ صلح و سازش و رضایت بیش از گذشته احساس می‌شود.

کثیرلو ادامه داد: سبک زندگی اسلامی یکی از موضوعات اصلی جامعه امروزی ما بوده که مقام معظم رهبری نیز در گام دوم انقلاب بدان تاکید داشته‌اند و لذا باید از ظرفیت ستاد صبر در راستای ترویج صلح و سازش و رضایت که از ارکان سبک زندگی اسلامی استفاده کرد.

وی گفت: مساجد و اقشار مختلف مردم در ترویج این امر نقش بسیار مهمی را می‌توانند ایفا کنند. چرا که در طول سالیان گذشته همواره مشاهده شده در ایامی همچون ماه محرم و رمضان که انس مردم با آموزه‌های دینی و قرآن افزایش می‌یابد میزان جرایم در جامعه کاهش چشم‌گیری می‌یابد و خدامحوری سبب این امر می‌شود.

اخذ رضایت اولیای دم در ۸ پرونده قتل در سال‌جاری/ ضرورت ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه

رئیس توسعه حل اختلاف استان اردبیل گفت: ترویج فرهنگ صلح و سازش یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد نیاز در جامعه امروزی بوده و ستاد صبر استان اردبیل در این راستا شروع به کار کرده است.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین علوی اظهار کرد: در دهه‌های اخیر فرهنگ صلح و سازش کمرنگ‌تر شده است و لذا باید در راستای ترویج این فرهنگ حسنه در جامعه تمام تلاش خود را انجام دهیم و در این بین نقش مردم و اقشار مختلف در ترویج فرهنگ صلح و سازش بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: صلح، بخشایش و رضایت از ارکان اصلی ستاد ملی صبر بوده که در استان اردبیل نیز شروع به کار کرده و هدف از این ستاد حل اختلافات بین مردم و ترویج فرهنگ حسنه صلح و سازش و گذشت است.

دبیر ستاد صبر استان اردبیل بیان کرد: بخشایش و ایثارگری جزو یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در آموزه‌های دینی و آیات و روایات دین اسلام نیز بدان تاکید شده و در این خصوص دست نیاز به سمت آحاد مختلف مردم دراز کرده‌ایم تا با کمک خود مردم و اقشار مختلف جامعه بتوانیم در ترویج این فرهنگ در قالب ستاد صبر موثر واقع شویم.

رئیس توسعه حل اختلاف استان اردبیل تصریح کرد: با توجه به اقدامات انجام یافته در سال‌های اخیر شورای حل اختلاف استان اردبیل رتبه دوم کشوری را در سال ۹۹ به خود اختصاص داد و در سال گذشته ۱۸ فقره رضایت در پرونده‌های قتل دریافت شد و در سال جاری نیز تا به امروز در ۸ پرونده قتل رضایت اولیای دم برای گذشت از اعدام کسب شده است.

لزوم استفاده از ظرفیت مساجد و ریش سفیدان در ستاد صبر

حجت‌الاسلام مهدی ستوده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل نیز در این جلسه بیان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام یافته می‌توان از ظرفیت اقشار مختلف مردم و ریش سفیدان و مساجد در ترویج فرهنگ صلح و سازش و گذشت استفاده کرد.

وی افزود: ستاد صبر از ۶ هدف و ۹ وظیفه تشکیل شده که در این خصوص نیازمند بهره‌مندی از توان اقشار مختلف مردم هستیم و یکی از مهم‌ترین مسائل روز بحث آموزش و اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم در خصوص برکات صلح و سازش در جامعه است.

حجت‌الاسلام ستوده تصریح کرد: سبک زندگی‌ اسلامی یکی از موضوعات مهمی است که در گام دوم انقلاب نیز توسط مقام معظم رهبری بدان تاکید شده و فرهنگ صلح و سازش یکی از ارکان سبک زندگی اسلامی بوده و لذا باید در ترویج این فرهنگ در جامعه نهایت تلاش خود را انجام دهیم.

در انتهای این مراسم با حضور مسئولین عالی رتبه استانی حاضر در این مراسم تعدادی از ابلاغ صلح یاران ستاد صبر استان اردبیل تقدیم اعضا گردیده و از تابلو هیأت صلح امام زاده سید صدرالدین(ع) نیز رونمایی شد.

 

انتهای پیام/ج

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.